mk_logo_gold

Opłaty - Notariusz Pruszcz Gdański

Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz może pobierać trzy rodzaje opłat:

Taksa notarialna

Wynagrodzenie przysługujące notariuszowi za dokonanie czynności notarialnych, którego wysokość reguluje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej i które ustalane jest indywidualnie i zależy od rodzaju i stopnia trudności danej czynności; wynagrodzenie notariusza podlega powiększeniu o należny podatek od towarów i usług (VAT) w stawce 23%.

Podatki

Podatki – w związku z dokonywaniem czynności notarialnych w formie aktu notarialnego, notariusz jako płatnik oblicza, pobiera od podatnika (odpowiedniej strony czynności notarialnej) i odprowadza na rachunek właściwego urzędu skarbowego:

• Podatek od czynności cywilnoprawnych,
  • Podatek od spadków i darowizn.

Opłaty sądowe

Jeżeli w sporządzonym akcie notarialnym zamieszczony został wniosek o wpis do księgi wieczystej podlegający opłacie sądowej, notariusz pobiera od wnioskodawców tę opłatę i przekazuje ją w ustawowym terminie na rachunek właściwego sądu rejonowego prowadzącego księgę wieczystą.

Płatności

Istnieje możliwość płatności kartami płatniczymi, przy czym nie dotyczy to czynności notarialnych z którymi związany jest obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz opłat sądowych, za które należności pobierane są wyłącznie gotówką lub przelewem na rachunek bankowy Notariusza.