mk_logo_gold

Najem okazjonalny u notariusza

Najem okazjonalny to coraz powszechniej wybierana forma wynajmowania mieszkań. Wiąże się on z większymi udogodnieniami dla wynajmującego, w porównaniu z zawarciem zwykłej umowy najmu. Głównym atutem tego rodzaju umowy jest możliwość szybszej eksmisji najemcy, bez konieczności przeprowadzania, czasami długotrwałego, postępowania sądowego o eksmisję. Oznacza to, że w sytuacji gdy najemca nie chce opuścić lokalu, czy to z powodu wygaśnięcia umowy czy jej rozwiązania, jego eksmisja odbywa się zdecydowanie łatwiej.

Umowa najmu okazjonalnego jest umową, którego właściciel, będący osobą fizyczną, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmowania lokali, zawarta na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat. Do umowy najmu okazjonalnego lokalu załącza się w szczególności:

1. oświadczenie najemcy w formie aktu notarialnego, w którym najemca poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia i wydania lokalu używanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego w terminie wskazanym w żądaniu,
  2. wskazanie przez najemcę innego lokalu, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wykonania egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu,
  3. oświadczenie właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu, o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w lokalu wskazanym w oświadczeniu; na żądanie wynajmującego załącza się oświadczenie z podpisem notarialnie poświadczonym.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że sama umowa najmu okazjonalnego nie musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Dla jej skuteczności wystarczy forma pisemna. Udział notariusza wymagany jest przy sporządzeniu oświadczenia, w którym najemca lokalu mieszkalnego poddaje się egzekucji co do obowiązku opróżnienia i wydania lokalu w terminie wskazanym przez wynajmującego. W kancelarii więc stawić musi się najemca, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, żeby obecny był także wynajmujący, celem dogrania wszystkich pozostałych formalności. Udział notariusza może być także wymagany przy poświadczeniu podpisu zgodnie z pkt 3) powyżej.

Informacje i dokumenty niezbędne do sporządzenia oświadczenia

• dane osobowe osoby poddającej się egzekucji (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, adres do doręczeń, stan cywilny, zaś w przypadku osób prawnych numer KRS),
  • dane osobowe wierzyciela (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zamieszkania, zaś w przypadku osób prawnych numer KRS),
  • umowa najmu okazjonalnego